המאמן כמעצב

מאמר שפורסם במגזין מס 2,  השנתי של לשכת המאמנים 2013:

המאמן כמעצב – לי-את דנקר

בכל מאמן יש מעצבואם זה אינו מכיר את המעצב שבו אז בהחלט כדאי לו. ניסיון של שנים בעולם העיצוב הביאו אותי למסקנה המאפיינת את עולמי הפנימי כמאמנת. עיצוב משמע לתת צורה חדשה, לרוב מקורית, לתת מענה על צורך קיים, לעורר או לשדרג. על מנת להיות מעצב טוב, אחד החושים שכדאי לחדד הוא הראייה וזה כידוע רחב לאין שיעור. כדאי להיות מסוגל לראות את כל הגוונים סביבך על מנת שתוכל לבחור את הצבע המדויק לך או ללקוח / מתאמן.

בחיי היומיום האינטנסיביים והחומריים– בין השאר הפסקנו להיות מסוגלים להבחין בגוונים. כמאמנים יש בנו את הרצון להאיר למתאמן שלנו את הדרך בכל כך הרבה מובנים. אני בוחרת לרוב לראות את הדרך כרצופת גוונים. אחת ממטרותיי היא לאמן את המתאמן לשוב ולראות את כולם אם לא את רובם בידיעה גמורה שלכל מתאמן קיימת פלטת הצבעים הנכונה לו ורק לו. בכנס האחרון של לשכת המאמנים כשפגשתי את ג'ינג'י (רועי סדן) באחת מההרצאות, ראיתי לפניי אדם שעזב את עולם החומר ולקח את עצמו למסע של ארבע וחצי שנים לבד בעולם כדי למצוא את הצבעים שלו מחדש ועל ידי כך להגיע לאמת שלו.

אני לא יודעת מה ריגש אותי יותר באותו היום- לפגוש הרפתקן שיצא למסע צבעוני ואמיץ או התחושה שהמפגש הזה עומד להוליד את הדרך שלי להנגיש את תיאוריית הגוונים שלי לעולם.

למעשה מה שיצרתי בזכות ערכת הקלפים – היא דרך אותנטית לקחת את המסע שעבר ג'ינג'י אל תוך חיי היומיום של אדם אחר ולעורר בו את הרצון לצאת למסע משל עצמו ועל ידיי כך לגרום לו לשוב ולהבחין בגוונים סביבו למרות השגרה, למרות הריטואליות ולא להפסיק לחפש ולרצות ולהתעורר בכל יום עוד קצת.

עם ההתעוררות מתחיל הצורך לשאול שאלות – וברגע שאדם חוזר לשאול שאלות הוא מחפש תשובות ונמצא בתנועה מתמדת.

במה עוד מקביל עולם העיצוב לעולם האימון  ?

ישנן לא מעט נקודות מקבילות וככל שהמעצב מיומן ומנוסה יותר כך נוספים כלים לשולחן העבודה שלו. ממש בדומה לנו המאמנים המתפתחים מאימון לאימון תוך העשרת עולם המושגים והתובנות שלנו. בכל זאת  בחרתי לציין כמה מהם שנראים לי כמרכזיים.

·         יצירת דף השראה -מעצב מקצועי לא יתחיל לעצב את המוצר הסופי לפני שיצור לעצמו "שולחן עבודה" המספק את כל הדרוש לו לשלב הראשון ביצירה- הסקיצה.

·         מחברת סקיצות -שלב איסוף הנתונים הוא אחד השלבים החופשיים והפרועים בו מן הסתם יכולים להיאסף אל שולחן העבודה של המעצב כל מה שמעיר את חושיו. הסקיצה תפקידה לעבד את הנושא סביבו הוא עובד עד ליצירת צורה חדשה והפקת קו נקי. כמאמנים אין אנו שונים, אם נצליח לחשוב בעיניים של יוצרי מציאות חדשה, מעצבים, נצליח לעצב מערכי אימון המושתתים כולם על דף ההשראה אשר יצרנו. ואז דרך שאלות, התבוננות, הבחנה.. עד שנרגיש מוכנים לעבור לשלב בחירת הגוונים.

·         Zoom Outקצת לפני שמחליט מי מבין העיצובים הוא זה הנבחר (דיוק המטרה) לוקח המעצב פסק זמן על מנת לאפשר לעצמו להתנתק מן הצד הרגשי לחשוב פונקציונאלי. לבחון מחדש את הקווים ולוודא שאלה עונים על דרישות המוצר. זהו שלב מרגש בו שתי האונות של המוח (ימנית ושמאלית.) פוגשות בנקודת איזון המבשרת על סיומה של העבודה. כמו באימון, בתהליך העיצוב חווה המעצב דילמות משמעותיות בבחירת המעטפת והליבה, עד אשר זהות המוצר עוברת בגאון אל קדמת הבמה (פריצה).

איך "נעצב" תכנית אימונית ובמה זה יכול להועיל לנו כמאמנים?

לחשוב כמעצב זוהי דרך נוספת לפיתוח תבנית אימון ה"תפורה" למידותיו של המתאמן, וודאי כאשר מדובר ביוצר קל וחומר כאשר מדובר במתאמן המגיע מתחום ריאלי (עורך דין, מורה, רואה חשבון, איש צבא,פוליטיקאי וכו..) עבורם פיתוח חשיבה יצירתית דרך מושגים שאינם לקוחים מאיזור הנוחות שלהם תורמת רבות לתשוקה, לאומץ, וליכולת להתנתק מחסמים ברגע שהם נכנסים לנעלי המעצב שבתוכם. עצם ראיית "תכנית הפעולה" כ"פלטת צבעים" או שולחן יצירה תגרום להם להתעלות ולהרגיש שהם רותמים אליה שחקן חיזוק.  זה עוזר להתמודד אם התנגדות או קושי סביב מושגים כמו "יש לבצע", "מטלות", "טבלאות" וכד'.

הגוונים מחוברים מן הסתם לערכים ולכן אם לדוגמא אצל מתאמן התשוקה מאופיינת בצבע אדום וכמאמנים נוביל אותו לדייק את הגוון המדויק לאדום שלו, נעזור לו להגדיר את עולם התשוקה שלו מחדש ובכך ליצור אצלו חיבור הדוק ככל האפשר לעצמו. מעכשיו התשוקה שלו תרגיש לו מיוחדת והוא ידע לעצב סביבה עשייה מדויקת יותר. היכולת שלו לקבל את עצמו תהה מושפעת מעוצמת הייחודיות אשר יצליח לראות בתוכה.

מעצב

מתאמן

בחירת נושא

בחירת מטרה

איסוף מקורות השראה – תמונות, טיול, חומרים, צבעים,

שיחת היכרות או תשאול בעזרת המאמן או דרך עזרים (קלפים, מאמר, ספר)

אפיון מוצר – הגדרת שימוש ומטרות

מה אני רוצה - הגדרת  מטרות ויעדים

סקיצות ובחירת גוונים – עיבוד הנושא והפנמתו

ערכים, חזון, גלגל חיים

בחירת דגם סופי

דיוק המטרה

בניית אב טיפוס

בניית תכנית עבודה

ZOOM OUT– האם זה באמת עובד?

מה בתרמיל והאם התכנית ברת ביצוע

בחירת דגם וצבע סופי – אב טיפוס

אישור תכנית העבודה ויציאה לדרך

שדרוג המוצר – אחרי פיילוט או בעקבות התפתחות צורך חדש

נקודת ביקורת – האם סטיתי מהדרך? האם קיים צורך חדש?

המטרה הושגה – הוקרה עצמית

המטרה הושגה – הוקרה עצמית